Joissain blogeissa olen nähnyt millainen mies olisit -haastetta. Pitäisi siis päätellä, millainen olisi, jos edustaisikin sitä vastakkaista sukupuolta. Aika haastava kysymys. Kun ei voi koskaan tietää, miten hirmuisen paljon ainakin koululaitoksessa vahvasti vallitsevat sukupuolistavat käytännöt olisivat vaikuttaneet minuun. Miten ja millainen poika minusta olisi kasvanut? Millainen olisin nyt?Minulla on veli, jonka kanssa nytkin olemme kovasti samannäköisiä, joten ulkonäöllisiä ja hieman niitä kotikasvatuksen vaikutuksia voi hieman helpommin arvailla. Mutta kuitenkin minä olinsin minä en hän, jopa poikana.

Nimeni tietäisin, sillä vanhempani ovat kertoneet mikä minusta tulisi, jos olisin poika. Mutta koska nimi on ihan ok, se ei ehkä olisi vaikuttanut elämääni kauhean paljon. Mä olisin sellainen pitkä ja kapea poika. Luultavasti olisin huono liikunnassa, mihinkä se olisi muuttunut. Olisin enemmän lukutoukka tyyppiä. Koulussa mua olisi luultavasti kiusattu tai siis olisin ollut sellainen outo nörtti. Tunnetusti koulussa hvyin pärjäävällä ja liikunnassa lahjattomalla pojalla on kovempaa kuin tytöllä.

Mä olisin luultavasti huippu matematiikassa ja olisin ehkä harkinnut jotain matemaattista alaa. Mä pidin nimittäin pienempänä matikasta kovasti. Vielä yläasteen alkaessakin ja geenesitä löytyy kylä aivoja siihen. Ei se tyttönäkään lukiossakaan niin vaikeaa ollut, ei vaan kiinnostanut. Yläasteella meillä oli kuitenkin opettaja, jonka mielestä tytöt eivät kertakaikkiiaan voineet osata matikkaa ja innostus laski. Kannustusta kun ei saanut vaikka olisi pärjäännyt kuinka hyvin. Muutenkin tyttöjen sosiaalisessa verkostossa on vaarallista pitä matikasta. Se ei saanut kiinnostaa. Luultavasti kuitenkin olisin poikanakin loppujen lopuksi ollut enemmän kiinnostunut yhteiskunnallisista ja hengellisistä asioista. Viimeistään lukiossa olisin näistä intoutunut. Vähän nörttinäkin olisin saattanut seurustella jo aiemmin. Olisinhan mä kuitenkin poikana aika hyvännäköinen. Sitä paitsi kaikki pojat seurakunnassa ja omassa lukiossa löysivät varmasti käpysen. Olivathan he massiivisen pieni vähemmistö. Poikana mä olisin saattanut jopa mennä mukaan koululaispolitiikkaan. Tyttönä teki vaan mieli, mutten uskaltanut.

Lukion jälkeen mä olisin sitten päätynyt yhteiskuntatieteitä lukemaan. Ehkä olisin harhaillut ensin, jollain muilla aloilla. Mä käyttäisin Marimekon jokapoika-paitoja. Paljon vihreää ja ruskeaa. Mä painottaisin kasvatus- ja kouluasioiden sijaan opinnoissani työelämää ja taloutta. Asuisin yksiön sijaan soluasunnossa tai kommuunissa. Mä en luultavasti olisi niin kotityöorientoitunut kuin nyt. Meidän talossa kun miehet eivät kauheasti keittiössä tai muualla talossa häärineet. Mulla olisi luultavasti jotain harrastuksia luonnonhelmassa.

Ja mun olisi varmaan tosi vaikea käsittää naisia.